fbpx

מדריך קניית גנרטור

כמה שאלות שאתם חייבים לענות לעצמכם לפני הרכישה:
מה ההספק הנדרש? חשוב לציין כי ישנם מכשירים, בדרך כלל גופי חימום או קירור שהצריכה הראשונית שלהם גבוה פי 3 מהצריכה הרציפה שלהם.
גנרטור בנזין או דיזל? גנרטורים בנזין ישמשו בדרך כלל לעבודות קלות או עבודות קשות למספר שעות מוגבל. גנרטורים דיזל ישמשו בדרך כלל לגיבוי או לעבודה קשה ורציפה של ימים שלמים.
גנרטור מושתק או פתוח? נתון זה תלוי בסביבת העבודה שלכם ונוחיות הסובבים אתכם.

הספק מוצא

אחד הנתונים החשובים ביותר בבחירת גנרטור הוא הספק המוצא שלו, שכן הוא זה שקובע כמה ואילו מכשירים תוכלו לחבר אליו. כדי לחשב את הספק המוצא הרצוי של הגנרטור, חשבו את סכום ההספקים של המכשירים שתרצו להפעיל באמצעותו. לדוגמה: מקרר – 1,000 ואט, תנור חימום – 2,000 ואט, תאורה בהספק כולל של 300  ואט: בסך הכול 3300 ואט. בחרו בדגם בעל הספק הקרוב לזה שחישבתם, אבל שיהיה גבוה ממנו כמובן, למשל 4000 ואט. בבחירת ההספק שימו לב לנתון שנקרא הספק רציף. נתון זה, הנמוך מעט מההספק הרגיל, הוא ההספק בפועל של הגנרטור ואליו יש להתייחס בבחירת ההספק המתאים.מומלץ לקנות גנרטור שהספקו גדול ב-35-25 אחוז מההספק הכולל של המכשירים. אחרת, כל חריגה בהספק הנצרך תקפיץ את מפסק המגן של הגנרטור ותפסיק את פעולתו. בנוסף, כך גם הגנרטור לא יפעל כל הזמן במאמץ שיא, דבר שיאיץ את הבלאי שלו ויגרום לו לעבוד בעוצמת רעש מרבית. יתרה מכך, המלצתנו היא להעדיף גנרטור גדול ומאסיבי יחסית על פני גנרטור קטן; בתנאי כמובן שאתם יכולים להרשות זאת לעצמכם מבחינת מקום פנוי ותקציב. גנרטור כזה עמיד יותר ולרוב גם נוח יותר להפעלה ויספק עבודה רצופה וממושכת בלי להתחמם ולגמגם, וגם יאפשר לכם להפעיל בנוחות מספר גדול יותר של מכשירים. דבר נוסף שיש לשים לב אליו בבחירת הגנרטור הוא מספר השקעים ועוצמת הזרם (אמפר – A) שלהם. כל שקע בגנרטור מספק עוצמת זרם מרבית מסוימת. יש לוודא שלפחות שקע אחד מספק עוצמת זרם השווה או העולה על צריכת הזרם של המכשיר בעל הצריכה הכי גבוהה בבית, כדי להבטיח שאכן ניתן יהיה להפעיל אותו. זכרו שלא חייבים לחבר לגנרטור את כל המכשירים השימושיים בעת ובעונה אחת. אם, למשל, תרצו להרתיח מים בקומקום חשמלי, תוכלו לנתק את תנור החימום בזמן הפעלת הקומקום. גם את המקרר אפשר לנתק לשעה קלה כדי להפעיל מכשיר אחר באותו הזמן. קחו בחשבון שככל שההספק גבוה יותר הגנרטור יהיה גדול וכבד בהתאם, לכן תצטרכו למצוא את האיזון בין ממדים ובין הספק. אם הגנרטור יוצב במיקום קבוע בסביבת הבית ואין מגבלת מקום – תוכלו להרשות לעצמכם גנרטור גדול יחסית וליהנות מהספק מוצא גבוה שיאפשר הפעלה של מספר מכשירים. לעומת זאת, אם הכוונה להשתמש בגנרטור במקומות שונים, לפיקניק, לעבודה או לאירוע בשטח – חשוב שיהיה קל ונייד, כזה שתוכלו להרים בקלות יחסית ולהכניס לרכב. חלק מהגנרטורים מצוידים בגלגלים שמקלים על העברתם ממקום למקום.
דבר נוסף שצריך להתחשב בו בבחירת גנרטור הוא עוצמת הרעש שלו. לשימוש ביתי ולאירועים יתאים גנרטור המוגדר כמושתק. גנרטור כזה כולל חופה אקוסטית שמפחיתה למינימום את עוצמת הרעש שלו ואגב כך גם מגנה עליו מפני גשם.

המנוע (מחולל)

לבו של הגנרטור הוא מנוע מכאני המופעל בדלק. ישנם מנועים של שתי פעימות, האופייניים לגנרטורים קטנים ובעלי הספק נמוך; ויש מנועי 4 פעימות המותקנים בגנרטורים גדולים יותר. מנוע 4 פעימות חזק ואיכותי ממנוע 2 פעימות, ועל פי רוב כוללים הגנרטורים האלה רכיב חיוני בשם מייצב מתח (AVR). תפקידו של מייצב מתח הוא להגן על המכשירים מפני שינויי מתח ומומלץ מאוד לרכוש גנרטור עם מייצב. הדבר חשוב בחיבור מכשירים הכוללים מנוע חשמלי וכאלה הרגישים לשינויי מתח, כמו מקרר, מגבר, כלי עבודה חשמליים וכדומה. אפשר לוותר על מייצב הגנרטור מיועד לספק מתח למכשירים כמו תנור חימום, קומקום חשמלי, תאורה וכדומה.

סוג הדלק בגנרטורים יכול להיות בנזין, דיזל או גז. בגנרטורים קטנים של כ-1500-1000 ואט המנוע ניזון מתמהיל של דלק ושמן. בנזין עדיף על פני דיזל, אבל אם יש לכם במרפסת הבית חיבור לגז הביתי, שמיועד במקורו לגריל גז (מנגל) – יתאים לכם גנרטור שפועל על גז ביתי, דבר שיהפוך את השימוש בגנרטור לנוח יותר, ויחסוך לכם את הטרחה שבמילוי דלק.

התנעה ידנית/חשמלית

חלק מהגנרטורים מופעלים באמצעות כבל משיכה וחלקם באמצעות כפתור הנעה חשמלי (סטרטר), ויש גנרטורים הכוללים את שתי השיטות. מובן שנוח יותר להפעיל גנרטור בהנעה חשמלית, אבל הדבר עשוי לייקר מעט את מחיר הגנרטור.

תכונות נוספות שקיימות בגנרטורים, וכדאי שיהיו בדגם שתרכשו, הן חיווי למצב הדלק במיכל, התראה על חוסר בשמן, מנגנון כיבוי אוטומטי למקרה של תקלה או עומס יתר.

האחריות הניתנת לגנרטור היא בדרך כלל לשנה.